استان لرستان


معرفی جاذبه تاریخی - فرهنگی

قلعه فلك الافلاك : قلعه فلك الافلاك بر بلنداي تپه اي باستاني و طبيعي ، در مركز شهر خرم آباد واقع شده است . اين اثر ارزشمند داراي هشت برج و دو حياط مستطيل شكل مي باشد . ارتفاع بلندترين ديوار تا سطح تپه 5/22متر و مساحت كلي آن 5300 متر مربع است . پلان بنا به صورت هشت ضلعي نامنظم است .(ادامه ... )
قلعه زاغه (زاخه) : اين دژ در شهرستان كوهدشت و در بخش رومشگان واقع شده و تماماً از سنگ ساخته شده است . سبك و نوع طاق آن با ساير آثار موجود در استان متفاوت است سنگهاي بكارگرفته شده در اين بنا بصورت حجاري شده و قلوه سنگ مي باشد . دمورگان اين اثر را از آثار دوره ايلامي مي داند اما بنا بيشتر خصوصيات معماري ساساني را دارد . بيشتر قسمتهاي آن در زير خاك مدفون است .

قلعه مظفری : قلعه تاریخی مظفری در خيابان 24 متري در امتداد خيابان امام خميني شهر الشتر واقع شده است . اين بناي جنوبي داراي دو طبقه است که در ضلع شرقي آن يك برج دايره شكل متصل به بنا مشاهد مي گردد . مربوط به دوران قاجاریه میباشد


قلعه كوهزاد ( وزنيار ) : اين بنا در شهرستان كوهدشت و در بخش رومشگان واقع شده است . تمامي قسمتهاي برجاي مانده بنا از سنگ و ملاط است و قسمت شمالي آن سالم تر از ساير قسمت هاست . سبك طاق اين قلعه شباهتهايي با قلعه زاخه در همين منطقه دارد . موقعيت قلعه بصورتي است كه چشم انداز بسيار زيبايي از درة سيمره و منطقه طرهان و رومشكان را در برمي گيرد . اين اثر منسوب به آيين مهر پرستي و مربوط به دوره اشكاني (پارتي) مي باشد .


قلعه منگره : اين قلعه يكی از دژهای مهم و تاريخی خرم آباد است كه روی قله ای به نام «دز» در باختر روستای گرداب ساخته شده و به نيمه دوم قرن پنجم مربوط است . مساحت قلعه نزديك به 2000 متر مربع و سطح اختصاصی ان شامل 12 اتاق است. اين قلعه تا سال 795 هجری قمري ، يعنی تا هنگام حمله امير تيمور به لرستان ، اهميت نظامی خود را حفظ كرده بود . اكنون از قلعه منگره تنها ديوار تاق های فرو ريخته آن به جای مانده است .

معرفی جاذبه طبیعی

روستای وفایی : شهرستان بروجرد ، بخش اشترنیان ، دارای رودخانه ، باغات میوه ، سرچشمه و جنگل

روستای درب گنبد : شهرستان کوهدشت ، دارای مقبره امامزاده شاه محمد (ع) ، بازارچه محلی و رودخانه

روستای ولی عصر : شهرستان پلدختر ، بخش مرکزی ، دارای تالاب های سه گانه و پارک مصنوعی

روستای کمندان : شهرستان ازنا ، بخش مرکزی ، دارای رودخانه ، باغات میوه و زندگی عشایری

روستای حشمت آباد : شهرستان دورود ، بخش مرکزی ، همجوار رودخانه ، چشمه و جنگل

روستای دره تنگ علیا : شهرستان الشتر ، بخش مرکزی ، همجوار رودخانه ، جنگل ، درختان گردو و بیشه

روستای شول آباد : شهرستان الیگودرز ، دارای آبشار آب سفید ، رودخانه و ایستگاههای پیک نیکی 

روستای بیشه : شهرستان خرم آباد ، بخش سپید دشت ، دارای آبشار بیشه ، رودخانه سزار ، بازارچه محلی، جنگل


آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: